Wednesday, February 24, 2010

Terapi Tarian



Remaja sangat sukar untuk menangani dan mereka dapati sangat emosional atau tidak rasional. Kebanyakan ibubapa kecewa dan sedih kerana remaja yang tinggal hidup begitu tak menentu.


Masa remaja adalah sulit bagi remaja dan seluruh keluarga. Ini tidak berarti bahwa remaja melalui beberapa ketidakseimbangan mental tapi masalah perilaku disebabkan oleh st tekanan, perubahan hormon dan lain-lain lagi. Beberapa remaja jika dibiarkan bersendirian, akan merosakan diri dan mereka boelh terpengaruh dengan kepara-pkara yang tidak baik.

Tari terapi telah menunjukkan kesan positif pada anak-anak dan remaja yang memiliki masalah perilaku. Remaja lelaki yang telah hiperaktif sebenarnya tenang kesan daripada dari tari terapi

Pergerakan lamabt (slowly) dalam tarian dan koordinasi dalam tari terapi inin membantu remaja untuk berkonsentrasi pada gerakan dan konsentrasi ini membantu mereka untuk menyelaraskan perasaan mereka. Untuk remaja hiperaktif, konsentrasi adalah masalah terbesar dan dengan bantuan terapi tari, mereka benar-benar dapat menyalurkan tenaga mereka ke sesuatu yang lebih konstruktif dengan belajar cara berkonsentrasi.

Terdapat juga remaja menjadi hiperaktif dan karena mereka kehilangan fokus dan tidak tahu bagaimana untuk menyalurkan tenaga mereka untuk hal-hal yang konstruktif, mereka pada gilirannya menjadi destruktif. Namun, melalui latihan dan tari terapi mereka dapat diajarkan untuk berpikir dengan tenang dan menyalurkan tenaga mereka dalam cara yang terfokus untuk mencapai lebih banyak dalam hidup.

No comments:

Post a Comment